Formule 1: De Grand Prix van Azerbeidzjan op het Baku City Circuit
door Wesley

De historie van de Grand Prix van Azerbeidzjan
Het circuit van Bakoe, officieel Baku City Circuit genaamd, staat sinds 2016 op de Formule 1 agenda en heeft dus nog niet veel historie. De eerste editie, toen het eenmalig de Grand Prix van Europa werd genoemd, werd gewonnen door Nico Rosberg.
Het was voor het team van Mercedes de eerste van de in totaal drie overwinningen op dit circuit. Later wisten ook Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de race namens Mercedes eenmaal te winnen. Toch is Mercedes hiermee niet het succesvolste team in Azerbeidzjan. Dit is namelijk het team van Red Bull (4), met twee overwinningen van Sergio Pérez, een van Max Verstappen en een van Daniel Ricciardo.
De laatste en enige rijder die niet in een Mercedes of Red Bull reed en als eerste over de streep reed in Bakoe was Oscar Piastri. De coureur van McLaren won vorig jaar in Bakoe en is momenteel de aanvoerder van de ranglijst om het wereldkampioenschap.
Het Baku City Circuit
Het circuit in Bakoe is zoals de naam al doet vermoeden een stratencircuit door de straten van de stad Bakoe. De baan is ontworpen door Hermann Tilke, de architect van de meeste moderne banen in de Formule 1. Door de ligging in de stad staan er grote hekken met beton om het asfalt heen voor de veiligheid, wat weinig ruimte geeft om veel risico’s te nemen.
Het circuit is een paar meter langer dan 6 kilometer lang, telt in totaal 20 bochten en heeft een paar behoorlijk smalle stukken. Een ander kenmerk van het circuit is dat het tegen de klok in gereden wordt en hierdoor logischerwijs meer bochten naar links heeft dan naar rechts.
Ondanks dat het circuit dus wel echt een stratencircuit is, is het geen langzaam circuit. Het langste stuk waar de coureurs vol gas kunnen rijden is maar liefst 2 kilometer, op de boulevard naar de start-/finishlijn, waar snelheden van boven de 370 km/u gehaald kunnen worden.
Het programma dit weekend
Doordat deze race zich in een andere tijdzone bevindt dan de laatste Europese races, zijn de tijden iets anders dit weekend. Op vrijdag aan het einde van de morgen is de eerste vrije training en aan het begin van de middag is de tweede vrije training. De derde vrije training en de kwalificatie zijn op dezelfde tijden, maar dan op zaterdag. De hoofdrace is op zondag aan het begin van de middag. Lees ook onze Formule 1 voorspelling voor dit weekend voor meer actualiteiten en ontwikkelingen.
Datum | Activiteit | Nederlandse starttijd |
---|---|---|
Vrijdag 19 september | Vrije training 1 | 10:30 |
Vrijdag 19 september | Vrije training 2 | 14:00 |
Zaterdag 20 september | Vrije training 3 | 10:30 |
Zaterdag 20 september | Kwalificatie | 14:00 |
Zondag 21 september | Race | 13:00 |
Door de toch wel onverwachte overwinning van Max Verstappen in Monza twee weken geleden belooft het toch weer een interessant raceweekend te worden. Het is een snel stratencircuit waar Red Bull het de afgelopen jaren goed op gedaan heeft. Naast de dominante McLaren-bolides zijn dus alle ingrediënten weer aanwezig dit weekend voor een racefeestje.