F1: De Grand Prix van Emilia-Romagna op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari
door Tess Stuivenwold

De historie van de Grand Prix van Emilia-Romagna
De Grand Prix van Emilia-Romagna is geopend in 1953 en is een van de meest legendarische circuits die op de Formule 1-agenda staat. Ondanks dat het circuit al een behoorlijke leeftijd en historie heeft, werd er niet altijd Formule 1 op gereden. De eerste periode dat de koningsklasse van de autosport over de baan reed was tussen 1980 en 2006. Tijdens deze periode was het circuit het podium voor een aantal memorabele momenten in de Formule 1 historie. Zo verongelukte Roland Ratzenberger en Ayrton Senna er tijdens de editie van 1994 en waren er een aantal andere zware crashes.
Na een onderbreking van 14 jaar keerde Imola terug tijdens de Covid-periode. Door het uitvallen van diverse andere races in 2020 kreeg het de mogelijkheid om tot 2025 Formule 1 races te mogen organiseren. Er is een grote kans, gezien de concurrentie, dat dit dus voorlopig de laatste Formule 1 race is op het toch wel bijzondere circuit.
De meest succesvolle coureur ooit op het circuit is Michael Schumacher. De legendarische Duitser wist de race in totaal 7 keer te winnen. Op de tweede plaats(en) met beide 3 overwinningen vinden we twee andere mooie namen, Ayrton Senna en Max Verstappen.
Het circuit van Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari
Het circuit van Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari, in de volksmond Imola genoemd, is zoals de officiële naam al doet vermoeden de thuisrace van het team van Ferrari. De baan heeft door zijn ligging door het stadje Imola, dat ten zuidoosten van Bologna ligt, een uniek karakter.
De baan in Imola is net geen 5 kilometer lang en telt 21 bochten waarvan een aantal behoorlijk langzame bochten die een klein foutje grote gevolgen kunnen geven. De Tamburella bocht is de meest beruchte bocht op circuit. De bocht, waar onder andere Ayrton Senna fataal crashte, is inmiddels aangepast maar heeft nog altijd een naam. De bocht was voorheen een lange snelle bocht naar links, maar is inmiddels vervangen door een langzame chicane wat de veiligheid aanzienlijk verhoogd heeft.
Het programma van het weekend
Omdat deze zevende race van het seizoen voor het eerst plaats gaat vinden in Europa, ziet het programma er qua tijden normaal uit. Op vrijdag aan het begin van de middag begint de eerste vrije training en later die middag is de tweede vrije training. Op zaterdag beginnen ze met de derde vrije training en daarna is de kwalificatie. De hoofdrace is op zondagmiddag.
Datum | Activiteit | Nederlandse starttijd |
---|---|---|
Vrijdag 16 mei | Vrije training 1 | 13:30 |
Vrijdag 16 mei | Vrije training 2 | 17:00 |
Zaterdag 17 mei | Vrije training 3 | 12:30 |
Zaterdag 17 mei | Kwalificatie | 16:00 |
Zondag 18 mei | Race | 15:00 |
Omdat het hoogstwaarschijnlijk voorlopig de laatste Formule 1-race op Imola gaat worden, zal het voor veel mensen een speciale race worden. Onder deze mensen zal ook Max Verstappen zich bevinden. De regerend wereldkampioen won de laatste 3 edities op Imola, maar kan dus waarschijnlijk niet meer het record van Michael Schumacher (7 overwinningen) evenaren of verbeteren.