F1: Grand Prix van Oostenrijk op de Red Bull Ring
door Tess Stuivenwold

De historie van de GP van Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk heeft een rijke historie, maar dit is wel verdeeld in drie periodes. Het circuit werd aangelegd in 1969 en er werd voor het eerst in de Formule 1 op gereden in 1970. Het circuit, dat toen totaal anders was dan nu, heette in die eerste periode de Österreichring en er werd van 1970 tot 1987 elk jaar op gereden. Het circuit was in die tijd een hoge snelheidscircuit en het stond daarna vanwege veiligheidseisen 10 jaar niet op de Formule 1 kalender.
Hier kwam verandering in nadat circuitontwerper Hermann Tilke, die de meeste circuits in de Formule 1 heeft ontworpen, een aantal grote aanpassingen deed aan de baan. In deze vernieuwde versie van het circuit, dat toen de A1 Ring heette, stond het van 1997 tot 2003 op de Formule 1 agenda. Na deze korte opleving kwam er door financiële moeilijkheden een einde aan de Grand Prix en zag het er lang niet goed uit. Totdat het circuit in 2005 door Red Bull werd aangekocht. Er volgde een periode van verbouwen, renoveren en vooral veel investeren. Maar dit betaalde zich sinds 2014 terug door de terugkeer van de Formule 1, ditmaal genaamd de Red Bull Ring.
De meest succesvolle coureur op de Red Bull Ring is Max Verstappen. De Red Bull rijder wist de Grand Prix in de afgelopen 11 jaar 4 maal te winnen. Volgens de Verstappen-fans misschien zelfs wel 5 keer. Aangezien Verstappen tijdens de Corona-periode in 2021, toen er twee keer in Oostenrijk werd gereden, deze beide edities wist te winnen.
Het circuit van de Red Bull Ring
Het circuit in Spielberg is een echt racecircuit dat rond een heuvel ligt. Het in totaal 10 bochten tellende circuit is iets langer dan 4 kilometer lang en er worden tijdens de hoofdrace dan ook 71 ronden gereden. Ondanks dat het circuit alle eigenschappen heeft van een modern circuit en een mooie mix tussen rechte stukken en langzame bochten heeft is inhalen wel een dingetje, iets dat grote invloed op onze Formule 1 voorspelling van dit weekend heeft.
De meeste inhaalacties vinden dan ook plaats in bocht 3, wat eigenlijk de tweede echte bocht is na de start. Deze bocht, de Remus bocht, is na het eerste rechte stuk heuvel op en is behoorlijk scherp. Deze factoren maken dit een goed inhaalpunt, want verder op de baan gaat het redelijk vloeiend.
Het programma van dit weekend
Doordat deze race, na een uitstapje in Canada, weer op Europese bodem wordt gereden is het schema dit weekend op de traditionele tijden. Op vrijdagmiddag zijn de eerste twee vrije trainingen en op zaterdag is er aan het begin van de middag nog een derde vrije training. Later die middag is de kwalificatie en de hoofdrace is op zondagmiddag.
Datum | Activiteit | Nederlandse starttijd |
---|---|---|
Vrijdag 27 juni | Vrije training 1 | 13:30 |
Vrijdag 27 juni | Vrije training 2 | 17:00 |
Zaterdag 28 juni | Vrije training 3 | 12:30 |
Zaterdag 28 juni | Kwalificatie | 16:00 |
Zondag 29 juni | Race | 15:00 |
Al met al belooft het wederom een leuk raceweekend te worden in Oostenrijk. Max Verstappen deed twee weken geleden weer mee in Canada om de punten en is als recordwinnaar in Oostenrijk, als regerend wereldkampioen en natuurlijk als thuisrijder van Red Bull de grote favoriet dit weekend.