Formule 1: de Grand Prix van Singapore op het Marina Bay Street Circuit
door Wesley
 
                    De historie van de Grand Prix van Singapore
De Grand Prix van Singapore staat sinds 2008 op de Formule 1 agenda. Ondanks dat het dus nog niet veel historie heeft, zijn er al wel een aantal memorabele momenten geweest die onlosmakelijk met het circuit verbonden zijn.
Een van de meest historische momenten in de autosport was meteen in de eerste editie van de GP van Singapore, genaamd ´Crashgate´. Tijdens deze race crashte Nelson Piquet Jr. opzettelijk met zijn Renault op een lastig te bereiken plek. Zijn toenmalige teamgenoot, Fernando Alonso, had in de ronde ervoor een pitstop gemaakt en kon daarna als eerste achter de safety-car gaan rijden toen de baan weer vrij was. Hij won de race hierdoor, terwijl hij achterin het startersveld begon.
Een ander memorabel moment was de aanvaring met Max Verstappen en twee Ferrari´s in 2017. De Nederlander begon vanaf P2, met Sebastian Vettel voor zich en Kimi Räikkönen op P3 achter zich. De drie kwamen alle drie op de eerste bocht af waarbij ze elkaar raken en alle drie van de baan raakten. Lewis Hamilton was hierdoor de grote winnaar, hij pakte daar belangrijke punten voor zijn uiteindelijke wereldkampioenschap.
Het circuit van Marina Bay Street Circuit
Het circuit van Marina Bay Street Circuit is op meerdere manieren onderscheidend. Het circuit is zoals de naam al doet vermoeden een stratencircuit door de straten van Singapore. De baan loopt door het stadscentrum van de stad en ook door een gedeelte van de haven. De Grand Prix van Singapore was de eerste Grand Prix op de Formule 1 agenda die in de nacht werd gereden. Deze combinatie maakt het een unieke race die mooie beelden oplevert.
Het circuit telt 19 officiële bochten, is net geen 5 kilometer lang en is qua intensiteit een van de zwaarste races in dit Formule 1 seizoen. Dit komt door de baan zelf, dat natuurlijk nog steeds een echt stratencircuit is, maar ook door de omstandigheden. Want ondanks dat de race in de nacht gereden wordt kan de temperatuur en de luchtvochtigheid behoorlijk hoog oplopen. Wat het dit weekend voor zowel de coureurs als het materiaal een uitputtingsslag zal maken.
Het programma van dit weekend
De voorbereidingen en de race zelf zijn in Nederland qua tijden zeer goed te volgen omdat deze in de nacht plaatsvinden in Singapore. Zo begint het weekend aan het einde van vrijdagochtend met de eerste vrije training en halverwege de middag volgt de tweede vrije training. Op zaterdag is er eerst de derde vrije training en later in de middag is de kwalificatie. De hoofdrace is aan het begin van de zondagmiddag. Lees ook onze formule 1 voorspelling voor dit weekend voor de actualiteiten en verwachtingen.
| Datum | Activiteit | Nederlandse starttijd | 
|---|---|---|
| Vrijdag 3 oktober | Vrije training 1 | 11:30 | 
| Vrijdag 3 oktober | Vrije training 2 | 15:00 | 
| Zaterdag 4 oktober | Vrije training 3 | 11:30 | 
| Zaterdag 4 oktober | Kwalificatie | 15:00 | 
| Zondag 5 oktober | Race | 14:00 | 
De laatste races lieten zien dat er, zeker met Max Verstappen, nog wel wat mogelijk is tegen de dominante McLaren´s dit weekend. Een andere belangrijke factor dit weekend zijn de tropische omstandigheden. Er wordt dit weekend veel regen en warme temperaturen verwacht, dus deze Grand Prix heeft zeker de ingrediënten voor onverwachte wendingen.
 
                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                                         
                    